آنچه شما برای جذب و شیفته کردن دیگران لازم دارید!
 

فرض کنید در گذشته دوستی داشتید که مهمترین لحظات عمرتان را با او می گذراندید و خوشی ها و احساساتتان را قسمت می کردید، مدت ها قبل بر اثر حادثه ای از او جدا شده اید و هیچ اطلاعی از این که او کجاست ندارید. حالا یک روز در حالی که در خیابان قدم می زنید یا در یک فعالیت اجتماعی شرکت دارید ناگهان او را می بینید، هیجان زده ، خوشحال و تا حدودی گیج شده ، خاطرات گذشته شما را در خود غرق می کند . چهره شما کاملاً برافروخته می شود و تنها چیزی که می توانید بگویید این است که آه ! تویی ؟
شما از دیدن او بسیار خوشحال هستید . احساس خوشحالی، شعف و هیجان همه در یک لحظه به وجود می آید .
حالا دفعه بعد که شخص یا اشخاصی که برای شما اهمیت دارند به ویژه آن کسی که دوستش دارید یا یکی از دوستان نزدیکتان را می بینید، احساسی را دز خود بوجود بیاورید که انگار آنها را بعد از مدتی بسیار طولانی دوباره پیدا کرده اید و دقیقا همان حالت آه ! تویی ؟ را نشان دهید . با آنها به گونه ای برخورد کنید که گویی دیدنشان در شما خوشحالی غیر قابل وصفی پدید آورده است . با آنها به گونه ای برخورد کنید که انگار در آن لحظه مهمترین فرد در زندگی شما هستند . مهم نیست که آنها چه کسانی هستند . آنها فکر می کنند که شما به طرز غیر قابل باوری شیفته کننده هستید.
جادوی گوش کردن
 

توانایی شما در درست گوش کردن در یک گفتگوی کاری یا اجتماعی به اندازه دیگر مهارت هایی که تاکنون در خود تقویت کرده اید به شما کمک خواهد کرد. یکی ازمهمترین مشخصات یک رهبر ، توانایی او در جمع آوری اطلاعات از طریق سوال کردن و گوش دادن دقیق به آن چیزی است که دیگران می گویند.
احساس همدردی و همدلی یعنی توانایی در درک و حساسیت نسبت به آنچه که مردم می گویند و منظور واقعی آنهاست . این ویژگی همان هوش اجتماعی است یعنی پر کاربردترین و مورد احترام ترین نوع هوش در جامعه می باشد که خوشبختانه می توان آن را با تبدیل شدن به یک شنونده خوب آموخت.
چهار کلید برای گوش دادن موثر
 

چهار کلید موثر برای خب گوش دادن وجود دارد که اگر شما در آنها مهارت پیدا کنید ، ضریب شیفته گری شما با سرعت بالا خواهد رفت . این کلید ها عبارتند از 1) با توجه گوش کنید،2) قبل از جواب دادن کمی مکث کنید ، 3) برای روشن شدن مطلب ، سوال کنید ،4)نتیجه را نشان دهید .
با توجه گوش دادن
 

حرف گوینده را قطع نکنید . با سکوت کامل طوری به حرف های گوینده گوش کنید که انگار در این لحظه در دنیا هیچ برای شما مهمتر از آنچه گفته می شود ، وجود ندارد .
اگر کسی می خواهد با شما حرف بزند مخصوصا در منزل ، بلافاصله هر کاری را در دست دارید زمین بگذاریید و تمام توجهتان را متوجه آن شخص کنید .
تلویزیون را خاموش کنید . کتاب یا روزنامه تان را ببندید و تماما بر آنچه که شخص دیگر به شما می گوید ، متمرکز شوید . این رفتار به طور واضح به چشم می آید و مورد قبول قرار می گیرد و به شما یک نیروی احساسی عظیم در این گفتگو می دهد . به گونه ای گوش دهید که گویی از شنیدن آنچه دیگران می گویند میخکوب شده اید . هنگامی که حرف های یک نفر عمیقا توسط یک نفر شنیده می شود از لحاظ بیوشیمیایی تحت تاثیر قرار می گیرد و مغزش اندورفین که داروی شادی آور طبیعی است را ترشح می کند که باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودش پیدا کند . ارزش شخصیتش افزایش می یابد و خودش را بیشتر دوست خواهد داشت و همه این ها سبب می شود تا او شما را به خاطر گوش کردن با دقت ، بیشتر دوست بدارد و به شما اطمینان کند . مسلما مزایای این اتفاق غیر قابل باور است .
قبل از جواب دادن کمی مکث کنید



به جای آنکه بلافاصله پس از قطع شدن صحبت های طرف مقابل شروع به حرف زدن کنید ، سه تا پنج ثانیه منتظر بمانید و آرام باشید و اجازه دهید سکوت برقرار شود. هنگامی که که مکث می کنید سه اتفاق می افتد که همگی به نفع شماست . اول آنکه شما حرف شخصی را که برای جمع کردن افکارش قبل از ادامه دادن کمی مکث کرده قطع نکرده اید . دوم اینکه شما با مکث خود به او فهمانده اید که آنچه که او گفته چقدر مهم بوده و شما با دقت به آن توجه کرده اید . این کار باعث می شود تا ارزش گوینده بالا رفته و به شما به عنوان یک شخص با جذابیت و با هوش نگاه کند . سوم این که شما دقیقا آنچه او می گوید را می شنوید و نه تنها به کلمات او بلکه به منظور او نیز در سطح عمیقتری توجه می کنید .

برای روشن شدن مطلب سوال کنید
 

هیچ وقت مطمئن نباشید که منظور اصلی گوینده را از حرف هایی که گفته است می دانید . در عوض با سوال هایی مثل منظور دقیق شما چه بوده یا چطور این حرف را می زنید ، به او اجازه دهید تا آنچه را که در ذهن دارد کاملا برای شما بیان کند و در اینجا یکی از مهمترین قوانین برقراری ارتباط وجود دارد : کسی که سوال می کند ، کنترل گفتگو را در اختیار دارد .
کسی که به سوال ها جواب می دهد توسط پرسشگر کنترل می شود . زیرا هنگامی که در مورد جواب یک سوال صحبت می کند صد در صد حواسش بر روی آنچه می گوید متمرکز می شود و نمی تواند به چیز دیگری فکر کند . در نتیجه کاملا در کنترل پرسش گر قرار می گیرد .
نکته شیفته کردن دیگران با این روش در سوال های اندیشمندانه شماست و این کاری است که انسان های موفق در ارتباطاتشان به طور منظم از آن استفاده می کنند .

نتیجه را نشان دهید
 

حتی اگر با استفاده از کلمات خودتان باشد . این کار نمایشگر میزان گوش کردن موثر است و موید این نکته است که شما به جای گوش دادن تلفنی ( بدون توجه ) که امروزه بسیار متداول است عمیقا گوش کرده و توجه می کنید . هنگامی که حرف های طرف مقابل تمام شد ، بعد از چند ثانیه مکث با عبارتی مثل این حرفتان را شروع کنید : پس شما دقیق این کار را انجام دادید و این اتفاق افتاد و شما تصمیم گرفتید که آن کار را انجام دهید ، درست است /
هنگامی که گوینده آنچه را که گفته بود تایید کرد شما می توانید با سوالی دیگر یا با توضیح مطلب دیگری از او حرفتان را ادامه دهید .
گوش دادن موثر
 

گوش دادن موثر یعنی گوش دادن متفاوت . این به معنای گوش کن تا یک قصه برایت بگویم ، نیست . گوش دادن موثر درباره متقاعد کردن برای توجه کامل به آنچه گفته شده است می باشد.در این ارتباط به رهنمود های زیر توجه کنید :
- تکنیک های گوش دادن موثر یعنی گوش دادن ، مکث کردن ، پرسیدن سوالا های سنجیده و بازگویی جملات را به کار ببرید .
- گوش دادن با دقت را ابتدا در خانه و محل کار تمرین کنید.
- سعی کنید حرف کسی را قطع نکنید و روی هر کلمه از حرف هایشان تمرکز کنید .
- کنترل و جهت دادن به مکالمات را با روش های مختلف تمرین کنید .
از این طریق می توانید ارتباط عمیق تری را در مدت زمان کوتاهی با پرسیدن چند سوال و گوش دادن دقیق به جواب ها به جای چند هفته وقت صرف کردن و حرف زدن ایجاد کنید.
مهم ترین قانون
 

مهمترین قانون ، مهم نیست که شما چه کسی هستید، مهم این است که دیگران در مورد شما چه فکر می کنند
توجه کامل و یکپارچه
 

شیفته کردن نیاز به توجه یکپارچه به ویژه هنگام گوش کردن دارد و به غیر از وقتی که در یک سخنرانی شرکت می کنید به یاد آوردن آنچه که گفته شده فقط قسمتی از گوش کردن است . اگر حالت رفتار شما نشان می دهد که من اهمیت زیادی به ناراحتی یا عکس العمل شما نمی دهم ، و یا اگر رفتاری که نشاندهنده توجه شما به طرف مقابل باشد از خود نشان ندهید، به عنوان یک شنونده همه چیز را از دست داده اید. اگر شما هیچ نشانه ای از توجه به طرف مقابل نشان ندهید ... شما گوش نمی کنید !
ارتباطات خوب چه شغلی و چه اجتماعی بر اساس خصوصیات مختلفی بنا می شود ، اما هیچ چیز مهم تر از قانع کردن طرف مقابل به عنوان یک شنونده همدل نیست . هر چه شنونده بهتری باشید ارتباطات با ارزش تری را با دیگران برقرار می کنید . اما چطور می فهمیم که یک نفر با توجه کامل به شما گوش می دهد؟
شما همان کاری را می کنید که شنوندگان خوب انجام می دهند . یعنی نشان می دهید که دارید گوش می کنید ، رفتار شما و حرکات بدنتان نشان می دهد که من کاملا بر روی آنچه تو می گویی متمرکزم و هر کلمه برای من از نهایت اهمیت برخوردار است . آنهایی که این پیام را می فرستند ، شنوندگان دقیق هستند و در مقابل آنهایی که چنین نیستند به شنوندگان بی دقت معروفند .
حرف ها را تایید کنید و اطمینان دهید
 

ما به این پیام ها تایید و اطمینان یابی دوباره می گوییم . شنوندگان دقیق از این پیام ها برای تایید آنچه که اشخاص دیگر می گویند استفاده می کنند ؛ همچنین آنها را مطمئن می کنند که کاملا درگیر گوش دادن به آنها هستند . برنامه شنوندگان دقیق یعنی در همین لحظه . به دیگران احساس خاصی از اهمیت می دهند . هر چه بیشتر این پیام ها را برای دیگران بفرستید، بیشتر آنها را شیفته خودتان می کنید .
آنچه شما برای جذب و شیفته کردن دیگران نیاز دارید !
 

دفعه بعد که با یک نفر حرف می زنید برای تایید حرف های او و ایجاد ایت اطمینان که شما کاملا درگیر مکالمه اید و به آنچه او می گوید توجه می کنید، تلاش ویژه ای بکنید. کاملا در مقابل او قرار بگیرید و بر روی کلمات او متمرکز شوید؛ به طوری که انگار این آخرین باری است که او را خواهید دید. تلاش کنید یاد بگیرید چگونه به دیگران بفهمانید که به آنها توجه دارید.
پیام اول: نگاه در چشمان طرف مقابل
 

چطور متوجه می شوید که یک نفر به شما گوش می کند. اولین نشانه ی ساده و روشن، نگاه کردن در چشمهای یکدیگر است. اگر کسی به شما نگاه نمی کند، یعنی به شما گوش نمی دهد.
چند بار تا امروز شنیده اید یا خودتان تکرار کرده اید` وقتی دارم باهات حرف می زنم به من نگاه کن` . می دانید چقدر آزار دهنده است وقتی اشخاصی که با آنها صحبت می کنید به شما نگاه نکنند و در عوض چقدر آرامش بخش خواهد بود هنگامی که آنها به شما نگاه می کنند.
آزمایش کنید
 

می توانید آزمایش کوچکی برای درک اهمیت نگاه کردن در چشمان طرف مقابل در هنگام ارتباط با شخص دیگر انجام دهید. ابتدا دقیقا و به طور مستقیم به کسی که با او حرف می زنید یا با شما صحبت می کند ، نگاه کنید . بعد به آرامی جهت نگاهتان را به جای دیگری تغییر دهید. لازم نیست زمان زیادی را صرف آن کنید .
عکس العمل ، غالبا بسیار سریع خواهد بود؛ به طوری که طرف مقابل خیلی زود توجه اش را نسبت به شما از دست می دهد یا با برگشتن نگاه شما، او خیلی سریع حرفش را قطع خواهد کرد. این همیشه اتفاق می افتد.
آزمایش کنید
 

می توانید آزمایش کوچکی برای درک اهمیت نگاه کردن در چشمان طرف مقابل در هنگام ارتباط با شخص دیگر انجام دهید. ابتدا دقیقا و به طور مستقیم به کسی که با او حرف می زنید یا با شما صحبت می کند ، نگاه کنید . بعد به آرامی جهت نگاهتان را به جای دیگری تغییر دهید. لازم نیست زمان زیادی را صرف آن کنید .
عکس العمل ، غالبا بسیار سریع خواهد بود؛ به طوری که طرف مقابل خیلی زود توجه اش را نسبت به شما از دست می دهد یا با برگشتن نگاه شما، او خیلی سریع حرفش را قطع خواهد کرد. این همیشه اتفاق می افتد.
آنچه شما برای جذب و شیفته کردن دیگران لازم دارید!
 

در گفتگوی بعدی تان تلاش کنید بر همان لحظه متمرکز شوید. اگر می خواهید کسی را شیفته کنید باید از نظر ذهنی در آنجا حضور داشته باشید؛ چه یک دقیقه و چه یک ساعت.اگر با کسی صحبت می کنید این توانایی را در خود به وجود بیاورید تا بتوانید بر همان لحظات متمرکز شوید. اگر از نظر ذهنی آنجا نباشید نمی توانید کسی را شیفته خود کنید.
  پیام دوم: چرخش نگاه
 

هنگامی که شما در حال گوش کردن هستید، نگاه ماهرانه به چشمان طرف مقابل نیاز به یک مهارت کمکی نیز دارد تا این نگاه را طبیعی تر نشان بدهد و احتمال سنگینی نگاه شما به طرف مقابل را کاهش دهد و عمق درگیری شما را در آنچه گقته می شود به طرف مقابل نشان دهد. این مهارت کمکی چرخش نگاه شماست.
چرخش نگاه به حرکت آرام میدان دید، تنها از یک چشم به چشم دیگر را گویند( به هنگام گوش کردن به حرف گوینده). چرخش نگاه به طرف مقابل می فهماند که چقدر فکر و احساس او درگیر سخنان او شده است.
  پیام دوم: چرخش نگاه
 

هنگامی که شما در حال گوش کردن هستید، نگاه ماهرانه به چشمان طرف مقابل نیاز به یک مهارت کمکی نیز دارد تا این نگاه را طبیعی تر نشان بدهد و احتمال سنگینی نگاه شما به طرف مقابل را کاهش دهد و عمق درگیری شما را در آنچه گقته می شود به طرف مقابل نشان دهد. این مهارت کمکی چرخش نگاه شماست.
چرخش نگاه به حرکت آرام میدان دید، تنها از یک چشم به چشم دیگر را گویند( به هنگام گوش کردن به حرف گوینده). چرخش نگاه به طرف مقابل می فهماند که چقدر فکر و احساس او درگیر سخنان او شده است.
شنیدن هوشمندانه در مقابل شنیدن تلفنی
 

حتما تا به حال این را تجربه کرده اید که یک نفر به شما نگاه می کند و شاید 100 درصد در چشمان شما خیره شود اما شما می دانید که حواسش جای دیگری است. در حقیقت او تلفنی گوش می کند ؛ یعنی اصلا گوش نمی دهد، نگاهش بی حالت و خالی از دقت است و خیلی زود شک شما را تبدیل به یقین می کند که آنچه گفته اید یا می گویید اصلا برای او جالب نیست. آنچه این نگاه سرد را به وجود می آورد بی حرکتی چشمان است ؛ یعنی به نظر می رسد چشمان طرف در جایی قفل شده باشد و یا فقط به شما خیره شده باشد و هر چه بیشتر او در این حالت بماند احساس بد و حتی عصبانیت در شما بیشتر خواهد شد.
چشمانتان را حرکت بدهید
 

اگر می خواهید دیگران بفهمند که شما به حرفشان گوش می دهید، چشمانتان باید حرکت کند درست مثل وقتی که تلویزیون نگاه می کنید. هر چه حرکت چشمانتان بیشتر باشد به نظر می رسد بیشتر توجه دارید و بر عکس با حرکت کم، توجه کم و بدون حرکات چشم بی توجهی کامل را به طرف مقابلتان نشان می دهید.
تکان دادن سر به چپ و راست
 

حرکاتی که شما به وسیله سر و بدنتان انجام می دهید ، تاثیر بسزایی را بر دیگران باقی می گذارد.اگر وقتی یک نفر با شما در مورد چیزی حرف می زند به آرامی و گاه گاه سرتان را تکان دهید تاثیر بیشتری به نگاه شما می دهد . به طوری که شما همه حواستان را به طور کامل متوجه گوینده کرده اید، اگر این کار را هنگامی که یک نفر برای شما حرف می زند انجام دهید او احساس خاص بودن خواهد کرد و شما بسیار باهوش و با توجه به نظر می رسید و این حرکت کوچک بدن، شما را بسیار شیفته کننده نشان می دهد.
می توانید برای بهتر شنیدن ، سرتان را به طرف گوینده نیز بچرخانید. به این صورت کسی که با شما حرف می زند مستقیم به چشمانش نگاه کنید و نگاهتان را از یک چشم به یک چشم دیگر عوض کنید و سرتان را به پایین و بالا تکان دهید . در واقع از این طریق به گوینده این پیام را منتقل می کنید که من کاملا بر آنچه تو می گویی متمرکزم.

پایان

منبع : دانشنامه رشد